Sponzoři vrazili do fotbalu 4,5 miliardy dolarů. Nejvíc urval Manchester United

Sponzoři vrazili do fotbalu 4,5 miliardy dolarů. Nejvíc urval Manchester United

Není pochyb o tom, že fotbal je světovým sportem číslo jedna. Za všechno mluví suma, kterou do něj v minulém roce nasypali sponzoři. Podle průzkumu společnosti IFM Sports Marketing to bylo neuvěřitelných 4,5 miliardy dolarů.

Na poli marketingu válcuje fotbal všechny ostatní sporty stejně spolehlivě jako kdysi nadopovaní atleti z NDR drtili zbytek světa. Vůbec nejvíc si z krajíce sponzorských peněz ukousl Manchester United.

Úřadující anglický šampion podepsal loni s automobilkou General Motors vůbec nejlukrativnější sponzorskou smlouvu v dějinách sportu. Americký gigant zaplatí klubu během příštích sedmi let 659 milionů dolarů (cca 13,5 miliardy korun).

Ze strany Manchesteru United to nebylo poslední slovo. V dubnu klub ještě podepsal další smlouvu se skupinou Aon, která zaplatila za sezonu 30 milionů dolarů (asi 600 milionů korun). Podle marketingového ředitele společnosti Phila Clementa jde s ohledem na mezinárodní dosah reklamy o přiměřenou částku.

Lákat sponzorské peníze se loni dařilo také Arsenalu, který za reklamu na dresech a za jméno stadionu vyinkasoval od Emirates Airlines roční příspěvek 45 milionů dolarů (cca 900 milionů korun). Španělský Real Madrid zase prodal sázkové společnosti Bwin reklamu na dresu za 30 milionů eur (asi 750 milionů korun).

Skvělou výkladní skříní pro sponzory je Liga mistrů, kterou sleduje prakticky celá planeta. Firma za reklamu na panelech kolem hřiště a za šoty, které běží před televizním přestávkovým programem, může během jedné sezony zaplatit od 37 do 45 milionů dolarů.

Za minulou sezonu vyinkasovala organizace UEFA jen za práva přenosů po celém světě 1,6 miliardy dolarů. Další miliony míří do fotbalové kasy od velkých sponzorů jako je Adidas, Ford, Mastercard nebo ruský gigant Gazprom, který se stal jedním z hlavních partnerů Ligy mistrů. Významným přispěvatelem je také nizozemský výrobce piva Heineken, jenž pustí do fotbalu ročně asi 77 milionů dolarů (víc než 1,5 miliardy korun).

Marketingoví odborníci se domnívají, že oblast sportovního sponzorství má stále potenciál pro růst. Obavy z prasknutí nafouknuté bubliny jsou prý přehnané, protože pořád existují nové trhy, kam může fotbal expandovat.

Foto: Profimedia.cz

Doporučujeme

Články odjinud